Seppo Iivonen

Koulutus

Vuoden 2016 aikana liitto on valmistellut uutta koulutusohjelmaa, joka on nyt muodostunut kolmiportaiseksi. Koulutukset on jaettu  A-, B-, ja C-tason koulutuksiin ja portaita edetään alhaalta ylöspäin kokemuksen ja harrastevuosien karttuessa.

• A-tason koulutus on peruskoulutus, jossa käydään läpi vetämisen kannalta tärkeimpiä periaatteita puuttumatta itse tekniseen suoritukseen. Vetäjäkoulutus onkin suunnattu erityisesti perus- ja jatkokurssia vetäville värivöille. (A-tason vetäjäkoulutus esitelty tarkemmin alempana.)
  • B-tason koulutus on syventävää koulutusta, jossa perehdytään tarkemmin tekniikkaan, suorituksen korjaamiseen ja vyökoesuorituksiin.
  • C-tason koulutukset ovat niinkutsuttaja teemakoulutuksia joita järjestetään tarpeen mukaan.

Kouluttajat

Koulutusohjelman tiimoilta liitolle on myös koulutettu kahdeksan kouluttajaa yhteistyössä Suomen Urheiluopiston kanssa Vierumäellä. Kouluttajat ovat sitoutuneet omalta osaltaan edistämään Suomen Oriental Moodo -liiton koulutusohjelmaa ja vetämään liiton koulutuksia ympäri Suomea.

Kouluttajat:

• Harri Huusko
  • In-Seon Hwang
  • Seppo Iivonen
  • Piia Jonninen
  • Joonas Kortelainen
  • Piia Kurki
  • Jori Pisilä
  • Tero Syrjälä

Moodo-kansio

Lisäksi liitto on luonut Moodo-kansion, joka on konkreettinen tukimateriaali kaikille liiton seuratoimijoille. Moodo-kansio jaetaan Vetäjäkoulutuksessa jokaiselle osallistujalle. Moodo-kansio on työkalu, jolla tuetaan seurojen monipuolista toimintaa ja seurojen keskeisissä rooleissa toimivia jäseniä (vetäjiä, hallitusta). Kansio sisältää lajitietoutta, pedagogista oppia ja yhdistystoiminnan tietoutta.

Koulutusohjelman tavoitteet

Toimivan Hanmoodo-vetäjäkoulutuksen sekä seurojen ja vetäjien tukena toimivan Moodo-kansion avulla tavoitellaan

• Uusia aktiiveja kaikkeen seuratoimintaan
  • Osaamisen ja energian ohjaamista tehokkaammin ja kestävämmin
  • Seurojen opetustoiminnan yhtenäistämistä ja tasa-arvoistamista
  • Harrastajamäärän nousua

Pitkän tähtäimen tavoitteena on turvata monipuolinen Hanmoodo-harrastus ja vastuiden tasaisempi jakautuminen. Tämä tarkoittaisi käytännössä:

• Harrastajien sitoutuminen kasvaa
  • Kurssitoiminta on säännöllisempää
  • Seurojen perustamisen helpottuu

Liitto on suunnitellut ja toteuttaa koulutuksia yhdessä opettajien kanssa. Liitto vastaa koulutusten sisällöstä ja järjestämisestä, opettajat vastaavat lajisisällöstä.